Τι σημαίνει ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό;
9 Απριλίου, 2019
Φαγητό μπροστά στην οθόνη – τα πλην και τα συν
9 Απριλίου, 2019

Το παιδί μου είναι πολύ δραστήριο. Καλύπτει άραγε τις διατροφικές του ανάγκες;

Είναι πολύ ευχάριστο αν το παιδί σας μπορεί και είναι δραστήριο σήμερα, σε μια σύγχρονη κοινωνία που τα δεδομένα δείχνουν ότι η πλειοψηφία των παιδιών προσχολικής ηλικίας ακολουθούν καθιστική ζωή!

Για να είστε σίγουροι ότι καλύπτει τις θρεπτικές του ανάγκες χρειάζεται να φροντίσετε την επαρκή ενυδάτωσή και πρόσληψη ενέργειας, την επαρκή αλλά όχι υπερβολική πρόσληψη πρωτεΐνης καθώς και την ποικιλία τροφίμων διασφαλίζοντας έτσι την πρόσληψη όλων των διαφορετικών αλλά εξίσου απαραίτητων βιταμινών και μετάλλων. Μην ξεχνάτε επίσης ότι το λίπος που υπάρχει ήδη στα τρόφιμα (όπως στα γαλακτοκομικά ή το ψάρι) ή αυτό που προσθέτουμε στο φαγητό (όπως το ελαιόλαδο) είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών. Για αυτό πριν την ηλικία των 3 ετών καλό είναι να μην επιλέγετε light γαλακτοκομικά ή να περιορίζετε τη χρήση ελαιολάδου στο φαγητό των παιδιών, ούτε όμως να κάνετε και υπερβολές.

Ας τα δούμε όμως, ένα-ένα. Το παιδί που βρίσκεται σε ανάπτυξη χρειάζεται παραπάνω ενέργεια ανά κιλό σωματικού βάρους σε σχέση με έναν ενήλικα, πόσο μάλλον αν γυμνάζεται! Βέβαια, επειδή το βάρος του είναι αρκετά μικρό σε σχέση με τον ενήλικα, μην μπείτε στη παγίδα να του σερβίρετε τις δικές σας μερίδες. Να θυμάστε ότι το παιδί μπορεί να αναγνωρίσει καλύτερα πόσο πεινάει και πότε χορταίνει χωρίς να επηρεάζεται από περιβαλλοντικά ερεθίσματα. Καθιερώστε τρία κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό) και τουλάχιστον ένα σνακ ή ιδανικά δύο (δεκατιανό ή απογευματινό) που μπορεί να είναι και μόνο ένα μικρό φρούτο, κατά τη διάρκεια της ημέρας του.

Υδατάνθρακες ή πρωτεΐνη;

Και τα δύο! Μπορεί να φαντάζεστε ότι η πρωτεΐνη θα αποτελέσει βασικό δομικό συστατικό των μυών και των ιστών στην ανάπτυξη ενός παιδιού αλλά, η βασική πηγή ενέργειας για το σώμα κατά την άσκηση είναι οι υδατάνθρακες.  Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας χρειάζεται 3-5 μερίδες αμυλούχων τροφίμων (ψωμί, δημητριακά, ρύζι, μακαρόνια, πατάτες όσπρια) και γύρω στις 3 μερίδες πρωτεϊνούχων τροφίμων (κρέατα, πουλερικά, ψάρια, αυγά, ξηροί καρποί, γαλακτοκομικά) ημερησίως.

Ποικιλία βιταμινών και μετάλλων

Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας χρειάζεται τουλάχιστον 3-4 μερίδες φρέσκων φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Προσπαθήστε να συνθέσετε μια παλέτα διαφορετικών χρωμάτων αφού κάθε χρώμα υποδηλώνει παρουσία διαφορετικών θρεπτικών συστατικών, κυρίως βιταμινών και μετάλλων. Πολύ σημαντική κατηγορία επίσης, είναι τα γαλακτοκομικά ως κύρια πηγή ασβεστίου αλλά όχι μόνο, για την οστική πυκνότητα των μικρών μας φίλων. Δύο με τρεις μερίδες γαλακτοκομικών ημερησίως είναι η ενδεδειγμένη σύσταση για αυτή την ηλικία.

Το καλύτερο εργογόνο βοήθημα

Και ο λόγος, ασφαλώς, για το νερό! Τα παιδιά είναι ούτως ή άλλως πιο ευάλωτα στην αφυδάτωση. Εδικά όμως, όταν γυμνάζονται αποβάλλουν περισσότερο νερό με τον ιδρώτα αλλά και την αυξημένη συχνότητα της αναπνοής τους, γεγονός που καθιστά απαραίτητη τη κατανάλωση νερού πριν, μετά και πολλές φορές κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Με μια ισορροπημένη διατροφή, βάσει των παραπάνω οδηγιών, που χαρακτηρίζεται από ποικιλία και μέτρο και παρακολουθώντας ότι η ανάπτυξη του παιδιού σας είναι ομαλή τόσο ως προς το ύψος όσο και ως προς το βάρος, δεν έχετε λόγο να ανησυχείτε αν καλύπτει διατροφικά τις ανάγκες του. Ενθαρρύνετε λοιπόν, την άσκηση του παιδιού σας και μην ξεχνάτε ότι και το παιχνίδι εκτός σπιτιού είναι μια μορφή άσκησης και μάλιστα πολύ ευχάριστης!

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  1. Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής, Prolepsis, Εθνικός διατροφικός οδηγός για βρέφη, παιδιά και εφήβους, Δημοσιογραφικός Όμιλος Λαμπράκη 2014
  2. Reilly JJ. Physical activity, sedentary behaviour and energy balance in the preschool child: opportunities for early obesity prevention. Proc Nutr Soc. 2008 Aug;67(3):317-25.
  3. Manios Y, Kondaki K, Kourlaba G, Grammatikaki E, Birbilis M, Ioannou E. Television viewing and food habits in toddlers and preschoolers in Greece: the GENESIS study. Eur J Pediatr. 2009 Jul;168(7):801-8.
  4. Hinkley T, Salmon J, Okely AD, Trost SG. Correlates of sedentary behaviours in preschool children: a review. Int J Behav Nutr Phys Act. 2010;7:66. Published 2010 Sep 8.
  5. Kambas A, Venetsanou F, Avloniti A, Giannakidou DM, Gourgoulis V, Draganidis D, Chatzinikolaou A, Fatouros I, Michalopoulou M. Pedometer determined physical activity and obesity prevalence of Greek children aged 4-6 years. Ann Hum Biol. 2015;42(3):231-6.

Σιατίτσα Εβίτα
MSc, Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Επιστημονικός Συνεργάτης Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Μετάβαση στο περιεχόμενο