Αν ξέρατε γενικά ότι το πρωινό είναι το πολυτιμότερο γεύμα της ημέρας, μάθετε πιο συγκεκριμένα, ότι προσφέρει στο παιδί σας καλύτερη απόδοση στο σχολείο αλλά και βελτιωμένες διατροφικές συνήθειες!
Το πρωινό δίνει τροφή στον εγκέφαλο μετά από πολλές ώρες ύπνου και φαίνεται ότι τα παιδιά που καταναλώνουν τακτικά πρωινό συγκεντρώνονται καλύτερα και απομνημονεύουν επίσης αποτελεσματικότερα. Από την άλλη, η συνεισφορά του πρωινού στα ημερήσια θρεπτικά συστατικά και στην ενέργεια δεν είναι καθόλου αμελητέα. Μάλιστα φαίνεται πως όσα παιδιά εδραιώνουν την συνήθεια του πρωινού, πιθανότατα να ακολουθήσουν μια πιο θρεπτική διατροφή και κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης μέρας με λιγότερο πρόχειρο φαγητό, λιπαρά και ζάχαρη και περισσότερες βιταμίνες και φυτικές ίνες.
Φροντίστε το πρωινό να περιέχει
Πώς να το κάνετε λαχταριστό;
Λαμβάνοντας υπόψη τα ευρήματα έρευνας σε 2000 περίπου ελληνόπουλα σχολικής ηλικίας όσο πιο αργά το βράδυ και όσο πιο μεγάλο το βραδινό γεύμα, τόσο πιο πιθανό ήταν το παιδί να μην τρώει ή να τρώει μικρότερο πρωινό. Έτσι,αν θέλετε το παιδί σας να λαχταρίσει το πρωινό, φροντίστε ως πρώτο και σημαντικότερο βήμα να έχει καταναλώσει ένα σχετικά ελαφρύ δείπνο, νωρίς το προηγούμενο βράδυ.Στη συνέχεια, σκεφτείτε για οποιοδήποτε από τα παραπάνω υλικά, να συνδυάσετε χρώματα, να φτιάξετε σχήματα, να ρυθμίσετε τη σωστή θερμοκρασία και τυχόν «τραγανότητα» του γεύματος, να εμπλέξετε το παιδί σας στη διαδικασία προετοιμασίας του, να εισάγετε ένα υλικό που αγαπά σε κάθε «συνταγή»… Μερικά παραδείγματα:
Γιατί αποφεύγει το πρωινό;
Έχει σημασία ποιος είναι ο λόγος που το παιδί σας αποφεύγει το πρωινό. Αν τυχόν είχε καταναλώσει ένα μεγάλο δείπνο και μάλιστα αρκετά αργά (δηλαδή λίγο πριν πάει για ύπνο) τότε μάλλον θα πρέπει να αλλάξετε συνήθειες βραδινού. Αν πάλι δεν συνέβη αυτό αλλά απλά δεν μπορεί να φάει με το που ξυπνήσει, αφήστε να περάσει λίγη ώρα και μετά προσφέρετε ένα ουδέτερο θερμοκρασιακά φαγητό στις γεύσεις που του αρέσουν και όλα αυτά σε ένα χαλαρό περιβάλλον χωρίς στρες και βιασύνη!Τις καθημερινές βέβαια αυτό μπορεί να είναι δύσκολο, οπότε θα μπορούσε ένα μέρος του πρωινού να καταναλωθεί στο σπίτι και το υπόλοιπο στο σχολείο πριν το μάθημα. Εξάλλου πρωινό δεν θεωρείται μόνο ό,τι καταναλώνεται το πρωί στο σπίτι αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα αλλά «ό,τι καταναλώνουμε μέσα σε 1-2 ώρες από την ώρα που ξυπνήσαμε» ανεξάρτητα από πού το καταναλώνουμε. Έτσι για παράδειγμα, θα μπορούσε να πιει το γάλα στο σπίτι και καθ’οδόν για το σχολείο να καταναλώσει ένα κουλούρι ή μία μπάρα δημητριακών.
Το να κάνετε ένα παιδί να επιθυμήσει το πρωινό δεν είναι εύκολη υπόθεση και συνήθως κίνητρα υγείας ή σχολικής απόδοσης δεν το «συγκινούν» τόσο, όσο εσάς! Θα πρέπει, αρχικά να ακούσετε ποια «δικαιολογία» έχει όταν αποφεύγει το πρωινό και στη συνέχεια να του προτείνετε την κατάλληλη λύση χωρίς να το πιέσετε ή να το αμφισβητήσετε αλλά και εξετάζοντας το ενδεχόμενο να πρέπει να αλλάξετε τις συνήθεις βραδινού της οικογένειας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
κα Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού
PhD, Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Επιστημονικός Συνεργάτης Χαροκοπείου Πανεπιστημίου