Ισορροπημένη διατροφή και υγεία
16 Οκτωβρίου, 2020

Τα οφέλη του Κατσικίσιου γάλακτος στην Παιδική Διατροφή

 

Ως γονείς θέλουμε πάντα το καλύτερο για τα παιδιά μας. Γνωρίζουμε ότι οι διατροφικές μας συνήθειες επιδρούν στην διαμόρφωση μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής για τα παιδιά, και για αυτό προσπαθούμε να μένουμε ενημερωμένοι για το τι πρέπει να επιλέγουμε. Όλο και περισσότερες έρευνες πιστοποιούν τα οφέλη του κατσικίσιου γάλακτος στην παιδική διατροφή. Πρόκειται για ένα γάλα με μοναδική θρεπτική αξία και ξεχωριστές ιδιότητες.

  1. Το κατσικίσιο γάλα προσφέρει μεγάλη βιοδιαθεσιμότητα σιδήρου. Περισσότερο από το 50% του σιδήρου που υπάρχει στο κατσικίσιο γάλα απορροφάται από τον οργανισμό σε αντίθεση με το μόλις 13% του αγελαδινού γάλακτος. Ωστόσο σε σύγκριση με το αγελαδινό γάλα, φαίνεται ότι το κατσικίσιο έχει χαμηλότερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β12 και φυλλικό οξύ, και ως εκ τούτου θα πρέπει να εμπλουτίζεται προτού καταναλωθεί από παιδιά μικρότερης ηλικίας.
  2. Το κατσικίσιο γάλα περιέχει λακτόζη σε ποσοστό κατά 1% μικρότερο από το αγελαδινό, καθιστώντας το πιο ανεκτό από άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Επιπλέον περιέχει περισσότερους ολιγοσακχαρίτες που δρουν ευεργετικά στο μικροβίωμα του εντέρου. Πρόκειται για μια ομάδα ενώσεων που βοηθούν στην ανάπτυξη προβιοτικής χλωρίδας του εντέρου που ανταγωνίζεται την παθογόνο βακτηριακή χλωρίδα.
  3. Το προφίλ των λιπαρών του κατσικίσιου γάλακτος διαφέρει από αυτό του αγελαδινού. Τα σφαιρίδια του λίπους του κατσικίσιου γάλακτος είναι μικρότερα, γεγονός που το καθιστά πιο εύπεπτο και φυσικά ομογενοποιημένο συγκριτικά με το αγελαδινό. Το κατσικίσιο γάλα, εκτός των παραπάνω, περιέχει σε μεγαλύτερο ποσοστό μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, λιπαρά οξέα μέσης αλύσου και περισσότερα απαραίτητα λιπαρά οξέα (λινολεϊκό και αραχιδονικό οξύ) που συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου, του καρδιαγγειακού και ανοσοποιητικού μας συστήματος.
  4. Επιπρόσθετα, το κατσικίσιο και το αγελαδινό γάλα περιέχουν διαφορετικό προφίλ καζεϊνών, των κύριων αλλεργιογονικών πρωτεϊνών του γάλακτος, με το πρώτο να έχει κατά μέσο όρο 89% μικρότερα ποσοστά της αS1-καζεΐνης. Δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που να τεκμηριώνουν ότι το κατσικίσιο γάλα προκαλεί λιγότερες αλλεργικές αντιδράσεις από το αγελαδινό. Παρόλα αυτά, ενώ η αλλεργία στο αγελαδινό γάλα συνυπάρχει κατά κανόνα με αλλεργία και στο κατσικίσιο, στην αλλεργία στο κατσικίσιο γάλα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση αγελαδινού γάλακτος.

Συμπερασματικά, το κατσικίσιο γάλα έχει ιδιότητες διαφορετικές από εκείνες του αγελαδινού. Στις μέρες μας η κατανάλωσή του γίνεται πιο δημοφιλής καθώς «ξαναγνωρίζουμε» τα αιγοπρόβεια γαλακτοκομικά προϊόντα του τόπου μας. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η παραγωγή ενός ποιοτικού γάλακτος πρωτίστως εξαρτάται από την ποιότητα διατροφής και των συνθηκών διαβίωσης του ζώου από το οποίο προέρχεται.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition. Feeding the child. In: Pediatric Nutrition, 8th ed, Kleinman RE, Greer FR (Eds), American Academy of Pediatrics, Itasca, IL 2019. p.189.
  • Introducing formula to infants at risk for allergic disease David M Fleischer, MD, Scott H Sicherer, MD, FAAAAI, Elizabeth TePas, MD, MS. Literature review current through: Oct 2020. This topic last updated: Oct 28, 2019.
  • University of Granada. “Goat milk can be considered as functional food, Spanish researchers find.” ScienceDaily, 19 May 2011. <www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110518092146.htm>
  • Tomotake H1, Okuyama R, Katagiri M, Fuzita M, Yamato M, Ota F.Comparison between Holstein cow’s milk and Japanese-Saanen goat’s milk in fatty acid composition, lipid digestibility and protein profile. Biosci Biotechnol Biochem. 2006 Nov;70(11):2771-4. Epub 2006 Nov 7.
  • Turck D1.Cow’s milk and goat’s milk. World Rev Nutr Diet. 2013;108:56-62. doi: 10.1159/000351485. Epub 2013 Sep 6.

Πηνελόπη Λουκέρη
Παιδίατρος – Νεογνολόγος
Σύμβουλος μητρικού θηλασμού
Τ. Ιατρός Α΄ Πανεπιστημιακής Κλινικής Ν. «Αγία Σοφία»