Το γάλα τελικά ψηλώνει;
October 31, 2019
Πώς να προστατέψω το παιδί μου από τις ιώσεις και ειδικότερα από τη γρίπη;
November 26, 2019

Γιατί το παιδικό γιαούρτι είναι ιδανικό snack για τα παιδιά

Το γιαούρτι αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής διατροφής εδώ και αιώνες, με τις ευεργετικές του ιδιότητες ήδη γνωστές από την αρχαιότητα. Υπάρχουν αναφορές από τον ιστορικό Ηρόδοτο και μεταγενέστερα από τον ιατρό Γαληνό για τα σημαντικά οφέλη του γιαουρτιού στην υγεία του ανθρώπου.

Λόγω της μικρής ποσότητας σακχάρων που περιέχονται στο γιαούρτι, θεωρείται μια υγιεινή επιλογή για τα παιδιά μας. Πέρα από τα διάφορα είδη γιαουρτιού που κυκλοφορούν στο εμπόριο υπάρχουν και τα παιδικά γιαούρτια, που είναι παρασκευασμένα για να καλύπτουν τις ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες των παιδιών και διαφέρουν από τα επιδόρπια γιαουρτιού, που απευθύνονται στους ενήλικες.

Σύμφωνα με τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών ως επιδόρπιο γιαουρτιού χαακτηρίζεται το προϊόν που παρασκευάζεται από μία ή περισσότερες κατηγορίες γάλακτος (ή και συστατικό γάλακτος) ή μαγιά γιαουρτιού στο οποίο έχουν προστεθεί οξυγαλακτικές καλλιέργειες, βελτιωτικά της υφής, φυσικές αρωματικές ουσίες, γλυκαντικές ύλες και άλλα. Διαφέρουν από τα παιδικά επιδόρπια γιαουρτιού  τόσο στην χαμηλότερη περιεκτικότητα των ωφέλιμων συστατικών που περιέχουν όσο και στην μεγαλύτερη ποσότητα μη φυσικής ζάχαρης.

Τα παιδικά επιδόρπια γιαουρτιού  παρασκευάζονται ώστε να καλύπτουν τις θρεπτικές ανάγκες των παιδιών. Αποτελούν εξαιρετική πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, ασβεστίου, καλίου, φωσφόρου, μαγνησίου, ψευδαργύρου και ποικίλων βιταμινών της ομάδας Β, ριβοφλαβίνης, νιασίνης, Β6 και Β12. Κατά τη διαδικασία παραγωγής του κλασσικού γιαουρτιού παρατηρείται απώλεια βιταμινών και μετάλλων, λόγω της ευαισθησίας αυτών στις αλλαγές του περιβάλλοντος. Ο εμπλουτισμός των παιδικών επιδορπίων  γιαουρτιού με τα παραπάνω στοιχεία έρχεται να καλύψει αυτή την απώλεια.

Ειδικότερα για το ασβέστιο, ένα πολύτιμο μέταλλο απαραίτητο για την ανάπτυξη των οστών και τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου, των μυών και της καρδιάς, το χαμηλότερο Ph του γιαουρτιού συγκριτικά με εκείνο του γάλακτος συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου από το έντερο.

Ορισμένα παιδικά επιδόρπια γιαουρτιού περιέχουν βιταμίνη D. Μία πρόσφατη μελέτη που αφορά τα Ελληνόπουλα, απέδειξε ότι το ποσοστό μαθητών σχολικής ηλικίας με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στο τέλος του χειμώνα αγγίζει το 52%. Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη δηλαδή απορροφάται μαζί με τα λίπη της διατροφής. Το γεγονός αυτό κάνει τα εμπλουτισμένα με βιταμίνη D γαλακτοκομικά προϊόντα, ιδανικές πηγές πρόσληψης της.

Επιπλέον, τα παιδικά γιαούρτια είναι εμπλουτισμένα με προβιοτικά ή/και πρεβιοτικά που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και την ενίσχυση του αμυντικού συστήματος του οργανισμού.

Κατά την ζύμωση του γιαουρτιού το 20-30% της λακτόζης υδρολύεται, γεγονός που καθιστά το γιαούρτι καλύτερα ανεκτό από παιδιά με δυσανεξία στη λακτόζη.

Τέλος, το παιδικό γιαούρτι βελτιώνοντας το ινσουλινικό προφίλ των παιδιών, μειώνει τις πιθανότητες παχυσαρκίας και καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  • Zhu Y et al., European Journal of Nutritio 2015;54(4):543-50
  • Moreno LA et al. Nutrition Reviews 2015;73(S1):8-14
  • Williams EB et al. British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin 2015;40:9-32
  • Lu L et al. Eur Journal of Clinical Nutrition 2016;70:414-423
  • Azais-Braesco V et al., Nutrition Journal 2017;16(1):6
  • Manios Y, Hulshof T, et al., British Journal of Nutrition 2017 Oct;118(7):550-558.

Πηνελόπη Λουκέρη
Παιδίατρος – Νεογνολόγος
Σύμβουλος μητρικού θηλασμού
Τ. Ιατρός Α΄ Πανεπιστημιακής Κλινικής Ν. «Αγία Σοφία»